GCI-Station Karup

AMES 14 søgeradar med antennen monteret på siden af roterende kasse. Radaren havde en dårlig dækning (Foto FHS)

GCI-station Karup

Ground Controlled Interception

Enhedsbetegnelse: GCI-station Karup.

                       Flyradarstation 1, Karup & Flyradarstation 2

                       Placering: 5618N 0907E, Flyvestation Karup ved                                        hangar 19 & bunker 1137                                          

                       Kaldesignal: SHOWBOAT & BASHFUL

                       Udstyrstyper: AMES-14 søgeradar og AMES-13                                          højdefinderradar,TPS-1D søgeradar, TPS-10D                                            højdefinder.

                       Periode: 3. september 1951 – 19. juni 1956. 

 I løbet af sommeren 1951 blev AMES-14 og AMES-13 opstillet i området ved den nu nedrevne hangar 19 på flyvestation Karup, ligesom to tyske bunkere (1404 og 1406) i samme område blev anvendt som operations- og nødstrømsbunker. I foråret 1954 gik Flyvematerieltjenesten i gang med at montere en radarstation i den øverste etage af Bunker 1137. Søgeradaren, en TPS-1D, blev placeret på bunkerens tag. Radaren fungerede imidlertid ikke ret godt, men blev alligevel overdraget til operationelt brug – primært til uddannelsesformål – den 22. oktober 1954. Stationen blev betegnet som ”Flyradarstation 2, Karup”, medens stationen ved Hangar 19 blev benævnt ”Flyradarstation 1, Karup”. Begge stationer anvendte kaldesignalet SHOWBOAT, men Flyradarstation 2 vides tillige at have brugt kaldesignalet BASHFUL. AMES-14 søgeradaren ved Flyradarstation 1 udbrændte natten til den 12. november 1954. Brandårsagen blev aldrig fundet, men blandt personellet var man ikke i tvivl om, at det var noget med et tæppe eller tot tvist, der var blevet glemt på en elektrisk varmeovn. Det blev besluttet at klargøre en reserveradar, som stod på lager ved Flyvematerieltjenesten i Værløse. Da radaren nåede frem til Karup, viste det sig imidlertid, at gearkassen ikke virkede, hvorfor udstyret blev sendt retur til reparation. I februar 1955 var reserveradaren blevet repareret, men den blev under transporten til Karup involveret i et færdselsuheld ved Lillebæltsbroen og måtte atter sendes retur til Værløse. Mens AMES-14 søgeradaren således var sat ud af spillet i adskillige måneder, forsøgte man operationelt at udnytte højdefinderen ved Flyradarstation 1 sammen med søgeradaren ved Flyradarstation 2. Resultaterne var dog ikke særlig gode. Flyradarstation 2 fik senere sin egen højdefinder, en TPS-10D, som blev placeret i et tårn ved siden af Bunker 1137. Da den permanente radarstation i Skagen blev operationel i januar 1956, blev Flyradarstation 1 og 2 nedlagt den 19. juni 1956.

Personel pr. 3. september 1951:

Kaptajnløjtnant                J.H. Hansen

Løjtnant (R)                       E. Jung

Løjtnant (R)                       H. Møller

Flyvermath                       K.A. Hansen

Flyvermath                       A.E. Wiese

Flyvermath                       P.L. Andersen

Chefer GCI Karup:

1951 - 54  Løjtnant/kaptajnløjtnant E. Jung, 1954 - 56 Kaptajnløjtnant T.N. Engelstedt

 

 

Ames 13 højdefinder var placeret ovenpå på en bunker, i baggrunden Hangar 19. Højdefinderen var, bortset fra antenne og scoper, identisk med AMES 14 søgeradaren. Når Ames 14 og 13 opererede på samme station benævnte englænderne stationtypen som AMES 21 ( Foto Knud O. Sørensen)
TPS-1D her vist på Kelsnor (Foto FHS)
TPS-10D her vist på Skrydstrup

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

18.10 | 11:42

1963-66
FOK, oprettede sammen med Flemming Thomsen konstabelforeningen.
Startede i radarområdet, derefter afskydningsområdet, Assembly.

...
07.09 | 09:38

Hej Rene. Du er velkommen i LUFTVET, hvor der er mulighed for at møde tidligere fra eskadrillen. Mvh

...
06.09 | 14:37

En dejlig tid var der 1976/77 feb.det kunne være sjovt at mødes med jer igen gode 9 mdr. Hilsen grøn ært

...
31.07 | 13:14

Hej Niels Jeg var på signalkontoret 1961-1963 og rejste derfra til HAWK uddannelse i USA og derefter til Esk 543 og videre derfra.
Mvh

...
Du kan lide denne side