Centralflyvekontrol Kastrup

Centralflyvekontrol KASTRUP

 

Enhedsbetegnelse: Centralflyvekontrollen.

Military Air Traffic Control Centre (MIL/ATCC).

Flyverdetachement 515 (FLD515).

Eskadrille 515 (ESK515).

Placering: 5537N 1239E, Maglebylille ved Kastrup lufthavn.

                                           NAVAIRs bygning i Kastrup Lufthavn

Periode: 1. maj 1953 –

Kaldesignal: DENMIL.

COPENHAGEN CONTROL.

Eskadrille 515 er den yngste og mindste enhed, der blev underlagt KVG 1. marts 1995, indtil da var den underlagt FTK. Derfor er eskadrillen den eneste KVG enhed, der ikke har en flagermus som symbol i dens heraldiske mærke, men en jagtfalk. Forgængeren, Centralflyvekontrollen, blev oprettet  4. marts 1950 på den daværende Luftmarinestation København. Funktionen flyttede 15. december 1951 til OC Øst på Flyvestation Værløse, men kom aldrig til at fungere som andet end meldecentral for den militære flyvekontroltjeneste. Den første egentlige militære områdekontrolcenter, Military Air Traffic  Control Center ( MIL/ATCC) blev oprettet 1. maj 1953 og placeredes i BK 1137 Karup. Opererede her under navnet DENMIL. I 1973 flyttedes kontrolcentralen til Kastrup og fik betegnelsen FLD515, som i 1993 ændredes til ESK515. Eskadrillen  hører organisa-torisk under Air Control Wing, der står for den militære luftradarovervågning af Dan-mark. Kontrolcentralen fik i 1988 nyt udstyr, der blev opgraderet i 1995. I 2007 var en ny kontrolcentral færdigbygget, og efter omfattende afprøvninger og godkendelse af Statens Luftfartsvæsen blev den taget i brug natten mellem den 28. og 29. december 2007.

ESK515 er Flyvevåbnets flyveledereskadrille.  Eskadrillen har til opgave at lede det militære luftrum i tæt samarbejde med det det civile firma NAVAIR, der har til opgave at lede den civile lufttrafik.. Fysisk er eskadrillen placeret i NAVAIRs bygning i Kastrup Lufthavn.

Luftmarinestation København

Da man i sin tid oprettede eskadrillen, havde man i Danmark mange militære fly, og civil lufttrafik var ikke særlig udbredt. Nu er situationen omvendt, og de militære flyveledere kontrollerer derfor ikke længere kun militære fly, men hjælper med at lede den civile flytrafik. Eskadrillen er bemandet 365 dage om året, 24 timer i døgnet. For at få den turnus til at løbe rundt er ESK 515 normeret med flyveledere og flyvelederassistenter.

Opgaverne er  i dag blandt andet flyveplans behandling og flyveinformationstjeneste (Denmil) i dansk luftrum til militære fly, der flyver VFR (Visual Flight Rules). Til dagligt flyver danske F-16, tyske Tornadoer, træningsfly og helikoptere. Af dem ikke mindst redningshelikopterne, der sørger for ekstra mange vågne nætter om året. Når der afholdes diverse øvelser ved Søværnet og Hæren, er der også ofte udenlandske fly deployeret til danske flyvestationer. Der ydes flyveinformationstjeneste, som kan være melde- og alarmeringstjeneste, vejr og trafikmeldinger. Kort sagt assisteres piloten med alle tænkelige informationer.

ESK 515’s flyveledere indgår i den civile turnus og kan lige så godt styre civile som militære luftfartøjer. Det gør, at der er et godt kendskab til trafikafviklingen i dansk luftrum, og det er en fordel, når militæret skal bruge luftrummet til træningsflyvning. 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

10.12 | 08:33

Hej John Fotos modtages gerne. Se også www.klghis.com Vh Kaj

...
09.12 | 18:41

Jeg var som ny ud nævnt PL i eskadrillen 1982 - 1986. Jeg var NK.

...
21.11 | 14:35

Som yngste SG på LVG Regnskabskontor/Avedøre blev jeg primo 1966 sendt til 533 til regnskab, løn til daglønnede m.v. Røg videre til 542 Dragør et års senere.

...
21.11 | 14:09

Jeg blev som intendantursergent udlånt til Søværnet, da personel på 532 og 542 blev bespist på Dragør Fort i966-68, en dejlig tid med K.L. Mogensen som chef.

...
Du kan lide denne side