I Kollemorten gik man i gang i 1960, tunge køretøjer og tung trafik fyldte vejene og efterlod kæmpemæssige huller. Stationen var operativ 1962. NATO asfalterede
vejene først i 1964. Torphøj var i begyndelsen bevogtet af militærpoliti, der var udstationeret fra Flyvestation Karup. Ved forsvarsforliget i 1973 blev de sparet væk, og der var derefter kun det faste personel på stationen,
en chef, ti teknikere og to civilt ansatte. Da Torphøj blev bygget, havde værnepligtige og konstabler krav på kost og logi. Vagterne bestod af både værnepligtige og konstabler, og flere af teknikkerne var konstabler. Logi var
der på Torphøj, men ingen kostforplejning, så der blev lavet en aftale med Kollemorten Afholdshotel, der så blev fast spisested for en stor del af de ansatte. Det blev nedlagt kort tid efter at vagterne forsvandt fra Torphøj.
Afholdshotellet var der, hvor der nu er bagerforretning. Etablering af Stationen var en stor omvæltning i det lille samfund, hvor også ekspropriering af ejendomme forekom. Tilflytterne har dog været med til at sætte præg på
det lokale samfund; der er flere foreninger, der har haft, og har de tidligere ansatte på Torphøj i deres bestyrelser, og en plads i både by- og amtsråd er det også blevet til.