Gilleleje

Den 18. juni afholdt LUFTVETs bestyrelse sommerudflugt. Vi mødte til frokost i den dejlige have ved Aase og Hans sommerhus i Gilleleje. Efter frokost og kaffe var det tid til en tur på Gillelejegruppens Viden Center, hvor Aase havde bestilt fremvisning. Det blev en fantastisk og meget interessant oplevelse med de to guider Henrik og Bent, der fremviste og fortalte med en interessse,glæde og stolthed over det gruppen har frembragt og fortsat arbejder med.

Gillelejegruppen blev startet i 1993, samlingen bliver løbende udvidet og består idag også af køretøjer fra USA, England og Tyskland - køretøjer som alle er blevet brugt under 2.verdenskrig.

Samlingen er et videncenter i sig selv. Udover haller med fly, køretøjer og effekter, byder videncentret også på tysk Luftwaffe hangar med kontor, radiorum, lyskaster og manneguiner iklædt originale uniformer. Med hverdagsting som tallerkner, bestik, sæbe, frimærker, breve og meget andet sættes prikken over ièt med datidens lys og lydeffekter, så man rigtig kan fornemme fortidens atmosfære.  

 Perlen i samlingen er Messerschmitt Bf 110, type G4 natjager. Gruppen har formået at få fremskaffet mange originale dele til flyet, herunder en vinge med skudhuller fra krigens tid. Messerschmitt Bf 110 var en 2-motors jagerflyver, designet af Willy Messerschmitt i 1937 og deltog bl.a. i " Slaget om England". Men det viste sig , at flyet blev udmanøvereret af Spitfire og Hurricane og udgik af produktion i 1942. Men fik i 1944 en ny rolle, som den var god til, nemlig natjager udstyret med luftbåret radar. Flyet fik en tre mands besætning bestående af pilot, radar- og radiooperatør samt agterskytte. Der blev fremstillet i alt 6.150 fly af typen Bf 110- alle versioner medregnet.

Der findes idag kun tre Messerschmitt Bf 110 G4 Natjager verden over - det ene er Gilleleje Gruppens komplette fly - de to øvrige befinder sig henholdsvis i Tyskland og England

Så har vi nogle typer fra Østfronten

Kettenkrad`en

Kettenkrad`en var et bæltekøretøj til de tyske luftbårne tropper og passede ind i lastrummet på en JU 52.

Kettenkrad blev designet og bygget af NSU Motorenwerke AG i Neckarsulm, Tysland og gjorde tjeneste især ved Østfronten til at lægge kommunikationskabler, trække tunge læs og køre soldater gennem dyb mudder. Produktionen stoppede i 1944, på det tidspunkt var der bygget 8.345 stk.

En af dem står her på centret og vi blev tilbudt en tur, de fleste tog imod tilbudet og med Bent som driver gik det over stok og sten.

Det var som sagt en herlig dag, som på det varmeste kan anbefales. Gå ind på hjemmesiden www.gillelejegruppen.dk, hvis I vil vide mere om Gruppen og der kan I med e-mail: info@gillelejegruppen.dk aftale et besøg.  Rigtig god tur.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

10.12 | 08:33

Hej John Fotos modtages gerne. Se også www.klghis.com Vh Kaj

...
09.12 | 18:41

Jeg var som ny ud nævnt PL i eskadrillen 1982 - 1986. Jeg var NK.

...
21.11 | 14:35

Som yngste SG på LVG Regnskabskontor/Avedøre blev jeg primo 1966 sendt til 533 til regnskab, løn til daglønnede m.v. Røg videre til 542 Dragør et års senere.

...
21.11 | 14:09

Jeg blev som intendantursergent udlånt til Søværnet, da personel på 532 og 542 blev bespist på Dragør Fort i966-68, en dejlig tid med K.L. Mogensen som chef.

...
Du kan lide denne side