De gamle kanonstillinger på toppen skulle fjernes og en dag fandt jeg 16.000 stykker 40mm AA ammunition i et lagerrum tæt på en af de gamle kanon placeringer. Flåden
var der den næste dag og fjernede dem. Hvis ikke kunne der nok have lydt et stoerre "bang" end da de gamle kanon placeringer blev sprængt i luften med dynamit.
Jeg tror ikke, der ville have nogen skader nedenunder. Der var 30 meter af jord og de cement vægge og buede lofter. Vaeggene var 1.5meter tyk og det tog lang tid da de lavede en døraabning mellem to rum i sergent messen . Debatten var altid
om du kunne overleve en atom explosion i fortet. Glem ikke dette og var en æra af den kolde krig.
Før voldgraven blev fyldt op var det et fint sted at fange ål
og vi havde net ude, som gav en masse ål, som vi røg i vores egen 200liter tønde. Andre fisk omkring fortet var torsk, makrel og sild, som da vi i en robåd fangede og tog med hjem til middag.
På en varm sommerdag var voldgraven også et godt sted for svømning. På østsiden af fortet var et tåge horn, der blev drevet af trykluft. En tåget dag gik jeg rundt på
øen startede hornet op da jeg var lige ud for det, mine ører ringede længe efter.
Det kunne være temmelig deprimerende at være på arbejde
med en dag med lav sigtbarhed og hver 2-1 / 2 minut, kunne du høre det brølende tåge horn.
Der var stadig minder fra den anden verdenskrig. Tyske
BMW diesel generatorer, der havde forsynet elektricitet til søgelys. Tre af dem i beton garager rundt på øen, men søgelysene selv var forsvundet.
Fortet
var en militær installation og lukket for civile. En lørdag morgen fandt vi en fyr vandrende omkring på fortet, hans polterabend venner havde sat ham af midt om natten. Han blev sat i "fængsel" og en båd fra Flåden
hentede ham et par timer senere. Vi håber, at han nåede til sit bryllup, som var den samme dag.
Vi kørte med de fire dieselmotorer, det var ikke let af
få dem alle synkroniseret men efter et stykke tid blev det lettere. Dieselnerne blev afkølet med saltvand hvilket gjorde rust til et problem. Da de blev genopbygget under ombygningen blev der installeret et lukket ferskvands system med varmeveksling
der brugte saltvand. Paa den maade undgik man yderligere korrosion i dieselmotorerne.