 |
 |
|
 |
 |
Vedbæk Enhedsbetegnelse: Flyverdetachement 500 (FLD500).
Operationscentral 500 (OC500). Kontrol- og Varslingsgruppens Operationscentral
(KVG-OCT). Eskadrille 500 (ESK500). Kontrol-
og Luftforsvarscenter Øst (KLC-Ø). Placering: 5553N 1235E, Vedbæk-bunkeren (Bygning 20). Oprettelsesdato: 15. januar 1959 – 30. september 2005. Kaldesignal: MARKTIME (Control- and Reporting Centre Vedbæk).
-BUCKINGHAM (SOC Vedbæk). -CANVAS (SOC Vedbæk). Udstyrstype: Linkudstyr til modtagelse af radarplots fra radarstationerne i Multebjerg og Skovhuse samt
Kastrups terminalradar. Fra 1985 endvidere mulighed for udveksling af datainformationer med NATO E-3 AWACS-fly via HIT/ERCS-antenne (Hughes Improved Terminal/ECM Resistant Communications System).
Teorilokaler 1965 K&V uddannelse, Blue Sergeants musikinstrumenter, ESK fester (OBH)
Forsvarets Bygningstjeneste afleverede bunkeren i Vedbæk til Flyvestation Vedbæk den 2. december 1958 og materiellet blev flyttet fra Sektoroperationscentral
(SOC) Sjælland primo januar 1959 og derved var det definitivt slut i Værløse. Enheden blev nu oprettet under betegnelsen Flyverdetachement 500 (FLD500). Grunden til dette navneskift skyldtes det faktum, at Flyverkommandoen allerede
i sommeren 1956 traf beslutning om, at operationer i fremtiden kun skulle ledes fra én SOC. Det blev SOC Jylland beliggende i samme bunker som Flyvertaktisk Kommando (FTK), der trak det længste strå, og den fremtidige SOC Sjælland
skulle ved klarmeldingen af bunkeren i Vedbæk udelukkende have status som Alternativ SOC og uddannelsesenhed. Uddannelsen var underlagt Træningskommandoen i Værløse. Derfor blev det besluttet at oprette et Træningsdetachement
Vedbæk, som skulle forestå den generelle militære uddannelse mens Flyverdetachement 500 sørgede for den kontrol- og varslingsfaglige uddannelse. I bunkeren indrettedes derfor klasseværelser, en syntetisk GCI station, plottetavler
og -borde. Træningsdetachementet chef var i adskillige år Kaptajn Meinert Nielsen. I perioden 1. maj til 1. juli 1963 var det nødvendigt at lukke bunkeren, idet der skulle installeres en radarsimulator af typen Solartron 1193, og det krævede
betydelige ændringer i træningsudstyr samt bygningsmæssige foranstaltninger. Træningsdetachementet blev derfor flyttet til FLD 602, Skrydstrup, der skulle forestå uddannelsen af sergentelever, konstabler og menige.
I løbet af juli måned var Vedbæk klar til at modtage varslingskursus, men grundet manglende indkvarteringsmuligheder måtte man igen rykke til Skrydstrup. Her er fortælling om hvorledes tiden var dengang
fortalt af en der var med : Det var en hård omgang for en flok 16 årige, med begyndende skægvækst. Jeg var i 3. deling vi boede på 1.sal, når der blev råbt> træd an i gården<, kom vi
næsten altid sidst, vi skulle ned af trappen og stødte ind i 1. og2. deling. Engang kom 31 Nørgård ned i gården som nummer sjok og blev kaldt hen til OSG Hougesen, der brølede ind i hovedet på 031:" hvorfor
kommer De først nu? 031 kiggede sig lidt omkring og replicerede:"så vidt jeg kan se kommer jeg sidst nu. Hougesen svarede 31 jeg kan godt lide friske fyre, men ikke overfriske. 031: "jeg kan også godt lide sergenter, men ikke oversergenter".
031 Nørgård var et stort lyspunkt, midt i alt det lort vi som frivillige måtte stå model til.Det foregik efter den amerikanske model," få dem ned i lortet, hiv dem op ved håret og de kan formes som vi vil have det".
Ekstrabladet skrev om halvsadister i forsvaret, nogle fra 1.deling havde henvendt sig til avisen og vi blev anklaget for mytteri, og stillet op på en lang række , hver enkelt blev spurgt:" var det dem?" alle svarede nej og da de
nåede den sidste lød det med den militære logik;" alle har svaret nej, så må det altså være Dem. Vores oprør hjalp dog lidt, da kaptajn Flintholm trådte frem og lovede at det nok skulle ændre
sig. nå vi overlevede "tyrens røvhul",og gymnastiksalen med efterfølgende kold afvaskning i vaskehallen med undervognsspuling, gymnastikken blev afsluttet med 5km friløb tilbage til belægningsområdet. Den første
i mål fik en forlænget Weekend fra lørdag formiddag kl1000 og de der ikke klarede det på den normerede tid fik en tur mere, de blev simpelthen transporteret tilbage til udgangspunktet. Erik Beck Jensen Sitkavænget
6 DK5450 OTTERUP Billedet fra klassen: Bagerst fravenstre: 491020 John Åge C Hansen, nn, Bjørn, Erik Jensen, Søren Lindorf larsen, John Midt rk: Jørgen
Eskildsen, nn, Brian, Jan Carlsen, Erik Beck Jensen,nn, 031 Nørgård For: Hans- Martin Fruergård, nn, Fenrik Holm, Kl Meinert Nielsen, OSG nn, nn, 491014 Erik Beck Jensen Sitkavænget 6 DK5450
OTTERUP
Maj 1961 Kontrol og Varslingsskolen Vedbæk (OBH)
T.D.P. område
Track Production Center (TPC) 1963-1968. Ved overtagelsen af NIKE systemet var der
indvundet erfaringer med overførsel af radarbilleder via linkforbindelser. Derfor blev Track Production Centre (TPC) Vedbæk oprettet i oktober 1963, som et forsøg, der skulle vare indtil 1. februar 1964. Ønsket var at
centralisere varslingsopgaverne ved at overføre radarbilledet via link fra Multebjerg, Skovhuse og Kastrup til Vedbæk. Derfra "telling" til Soc Jylland. Det medførte, at der skulle tilgå personel fra Multebjerg og Skovhuse.
Afgivelsen af personel skabte store betænkeligheder hos cheferne de pågældende tjenestesteder . Sagen var den, at nok behøvede der ikke at skulle "telles" til Soc Jylland, men der skulle fortsat udøve jagerkontrol uden at have
et varslingsbillede på VPB og at man skulle finde højder til TPCen, idet Vedbæk ikke kunne styre og aflæse højdefinderne på Multebjerg og Skovhuse, men skulle ringe og anmode om højderne. December 1963 blev forsøget
i Vedbæk afbrudt og personellet sendt tilbage til deres stationer. Kravene til linkforbindelse var blevet sat alt for højt bl.a. viste det sig, at forbindelsen til Skovhuse var meget afhængig af vejret, og at signalerne under ugunstige
forhold blev afbøjet så meget, at der ikke nåede noget frem til scoperne i Vedbæk. Tanken om en TPC var ikke opgivet, men det tekniske skulle forbedres. Simulatoren virkede udmærket , men man ønskede at blande rigtig radarvideo
med simuleret, hvorved uddannelsen ville blive meget bedre. Den 18. november 1964 besluttede FLK, at tellerlinierne og linien fra Chief Controller på Bornholm til Soc Jylland skulle rutes via Vedbæk, så man om nødvendigt også
kunne plotte Bornholms billede. Forbindelsen til Skovhuse blev forbedret og i starten af 1965 var en ny TPC indrettet. Systemet blev aldrig nogen egentlig operativ succes, men det gav en masse tekniske erfaringer, der gjorde, at man senere undgik en
del ”børnesygdomme” ved implementeringen af NADGE-systemet. I 1968 blev TPC Vedbæk nedlagt, da bunkeren skulle klargøres til installation af NADGE.
DANSEMIK på Skrydstrup
Dansk Semiautomatisk Intercept Kontrol System (DANSEMIK). Den 29. juni 1965 blev de første
F-104G STARFIGHTER overdraget Flyvevåbnet ved en parade på Flyvestation Aalborg , det var afløserne for F-86D. F-104G var et meget hurtigt fly, men med et begrænset manøvre evne , et meget varieret brændstofforbrug
og en forholdsvis beskeden radar rækkevidde. Dette satte store krav til controllernes dygtighed. Så store krav, at flyvevåbnets ledelse skønnede, at disse krav ikke ville kunne honoreres uden brug af moderne dataanlæg til hjælp.
Flyverkommandoen (FLK) besluttede derfor at udsende udbudsmateriale til et sådan anlæg 3. januar 1966. Forsvarsministeriet (FMN) var betænkelig over om det var rimeligt at anvende ca. 4.5 millioner kr. på anlægget,
idet indførelsen af NADGE var lige om hjørnet. Chefen for Flyvevåbnet, generalløjtnant H.J. Pagh meddelte FMN, at F104G skulle overtage luftforsvarsberedskabet, og at NADGE ikke kunne forventes at være operativt
de første 3.5 år. Han påpegede, at det var nødvendigt at anskaffe det nye udstyr, der bl.a. kunne tilsluttes F-104G simulatoren, af følgende grunde: - Mulighed for at intercepte de hurtige mål.
- Betydelig større sikkerhed/recovery for jagerflyet og kontrol af brændstofforbrug.
- Piloter og kontrolpersonel ville få træning, der ville lette omskolingen til et automatisk luftforsvarssystem og forkorte en periode med nedsat effektivitet.
- Teknisk personel ville kunne tilegne sig specialviden bl.a. digitalteknik, som nødvendig ifm. vedligeholdelse af det fremtidige NADGE system.
- Der ville kunne uddannes taktiske, matematiske programmeringseksperter, der kunne udarbejde programmer til brug i bl.a. simulatoren.
FMN blev overbevist
og FLV fik lov til at anskaffe det ønskede system, som blev fremstillet i Sverige hos Standard Radio och Telefon A.B. og installeret september 1967 på FLD 602. DANSEMIK var planlagt til at have en kort operativ levetid og oktober 1970 stoppede
operationerne og udstyret blev flyttet til Multebjerg til brug ved uddannelsen af nye controllere, men snart blev det både dyrt og vanskeligt at vedligeholde systemet, der var også trods alt forskelligt fra NADGE til at det kunne betale sig at
ofre store summer på, det blev skrottet, men havde højnet kontrollen af F104G og beredt vejen for en smidig og hurtig indførelsen af NADGE i flyvevåbnet. DANSEMIK var et fantastisk godt udstyr set med en controllers øjne. Systemet
var bygget op omkring chief controller (svarer til FA-positionen), som under sig havde to intercept controllere med hver sit kontrolteam, bestående af en tracker og en højdefinderoperatør. Også til undervisning og træning var systemet langt forud sin tid. Via telefonnettet var det muligt at forbinde F-104 simulatoren på Ålborg med DANSEMIK, således en pilot i Ålborg kunne ”flyve”
en mission under kontrol af en rigtig controller i Skrydstrup/Multebjerg.
MPR Radar
NATO Air Defence Ground Enviroment (NADGE). 1970-1975. General Lauritz Norstad (1907-1988)
Supreme Allied Comander Europe (SACEUR) udtalte til NATO landenes regeringschefer i 1960:" There is no Air Defense whatsoever in any of your countries except as a part of the whole". Derved tilskyndede han NATO landene til at integrere deres
luftforsvar systemer og overlade det til SACEUR stab SHAPE at udarbejde ensartede planer og ens definitioner for alt der havde med luftforsvar at gøre. NATO sagde ja og dermed var grund- laget for et gnidningsløst luftforsvarsarbejde tværs
over landegrænserne lagt. Med ens definitioner vedr. varslingstjenesten kunne der indføres elektronisk databehandling af varslingsoplysninger og kommunikation mellem
stationerne indbyrdes og til operationscentraler på højere niveau. NATO landene besluttede derfor at gennemføre det hidtil største og dyreste fælles finansierede projekt, der fik navnet "The NATO Air Defence Ground Enviroment
Improvement Plan" forkortet til NADGE. Kontrakten der omfattede 9 lande og 6 europæiske firmaer blev underskrevet i 1966. Planen betød bygning af nye radarstationer og forbedring af de eksisterende. En af de nye franskbyggede
3D radarer MPR blev installeret i Danmark nærmere betegnet på Skovhuse. Den største forbedring var indførsel af elektronisk databehandling, nu var det slut med bl.a. store plotteborde, skrive baglæns (VPB) og beregning af
interceptions. Alle spordata blev samlet på skærme lige foran operatørerne. Indførsel af NADGE betød også mange forflyttelser af personel fra Jylland til Sjælland og dels fra Multebjerg og Skovhuse. Raketoperationscentralen
i Ejbybro blev nedlagt. En stor del af uddannelsen og omskoling fandt sted i Erndtebrück Tyskland og på Kontrol- og Varslingsskolen i Kagerup. På
grund af det kommende NADGE-system ændrede Vedbæk i 1970 status fra Flyverdetachement 500 til Operationscentral 500. Den 1. november 1971 blev NADGE-systemet operativt, hvilket medførte, at SOC funktionen overførtes fra OC600 i Karup,
og at Control- and Reporting Post (CRP) funktionen overtoges fra radarstationerne i Multebjerg og Skovhuse. For første gang var kontrol af fly mulig fra Vedbæk, og enheden fik eget kaldesignal MARKTIME. Danmark begyndte ombygningen til NADGE i
1970 og kunne i januar 1972, som det første land, melde klar med et etableret NADGE system. Det var langt mere komplekst, da det var i stand til at håndtere både varslings- og våbenberegninger. Ved NADGE systemets indførelse
blev det klart for Chefen for Flyvevåbnet (CHF), at der var behov for en samlet organisation af kontrol- og varslingstjenestens enheder, og der blev udarbejdet et forslag til en Kontrol- og Varslingsgruppe (KVG) i lighed med den i 1962 etablerede Luftværnsgruppe.
NADGE blev en enorm forbedring af Kontrol - og Varslingstjenesten og dermed et mere effektivt danske luftforsvar til gavn for Danmark og NATO.
V:KN J.K.Milling (MC),
M: PL P.J.M.Holager (SA)
H. FOKS Riaz (ASS).
(Vaerfoto)
Bunkeren,Byg. 20 70`erne, Varslings afdelingen, ESK 500,
nr.2 fra højre er Aase Schioldan
FOKS L.C.C. Jensen.IO
(Vaerfoto)
OS Kirsten Schwartzbach
CSG Leif Christensen.
(Vaerfoto)
Båndstationer,Serverrum
FOKS B. Harritz (MIO operatør)
(Vaerfoto)
TPO
SSG Peter Ramlau
(vaerfoto)
TPO,Data 36.
FOKS V.Aa. Wølike
KN J.K. Milling
(vaerfoto)
PL Martin Henningsen (FA).
PL P. Straarup (FA)
KS Vivi Wøldike (ASS)
KN Jes Milling (MC)
(vaerfoto)
SSG I.P. Grossert (TPO)
PL H.K. Jensen (FA)
(vaerfoto)
SSG T. A. Petersen (IC)
OS O.S. Jensen (IC)
FOKS D. Soltanizadeh (TKM).
(vaerfoto)
COASTAL RADAR INTEGRATION SEGMENT (CHRIS). Flyvematerielkommandoen indgik i sommeren 1983
en kontrakt med det britiske firma THORN EMI Electronics om levering af det såkaldte CRIS system (Coastal Radar Integration Segment) til ESK500. Dette system skulle muliggøre levering af plots fra Søværnets nye Cardion kystradarstationer
til NADGE via CRIS. Kommunikationen med NADGE skete via en Link 1 kanal, og CRIS sammenlignede egne spor med etablerede NADGE-spor. Fly, der ikke var initieret i NADGE blev herefter krydstalt ind fra CRIS. Udstyret, der bl.a. omfattede tre operatørkonsoller,
blev installeret i sommeren 1987. I efteråret 1998 havde KVG videreudviklet systemet, således at det også kunne modtage plots fra bl.a. longrange radaren på Bornholm. CRIS blev udfaset i forbindelse med NADGE UPDATE projektet i 2000.
Aegis Site Emulator, Nadge update,CRC Skrydstrup.
SSG T. K. Adreasen PL ? (FA)
(vaerfoto)
NADGE UPDATE (NU). Indtil 1999 var computere og arbejdsstationer ved K&V første-generationsudgaver
og var som følge heraf bl.a. ikke i stand til at behandle informationer fra tredje-generationsradarer , ligesom reservedeleanskaffelser var blevet stadig sværere og dyrere. FTK besluttede i 1997 som konsekvens heraf at iværksætte projekt
NADGE UPDATE. Det overordnede formål med NU var at levetidsforlænge NADGE og sikre overgang til ny teknologi- både operativt og teknisk - som forberedelse til
Air Command and Control System (ACCS). Hvilket indebar: - Udskiftning af NADGE computerudstyr med AEGIS Site Emulator (ASE) software.
- Udskiftning af Selenia konsoller.
- Integration af diverse informationssystemer i de nye operatørpositioner.
- Indførsel af nyt kommunikationssystem.
- Nye uddannelser af operativt personel.
Installation af det nye udstyr skulle foregå på skift mellem KVG enheder i rækkefølgen Skagen, Skrydstrup og Vedbæk. Helt smertefrit forløb installationen ikke, da der var mange systemfejl
på begge stationer under Site Acceptance Testen, og der måtte fornyet afprøvning til. Især voldte kommunikationsudstyret mange problemer. Det operative personel påbegyndte træning på det nye system, inden KVG stab
skulle komme og "tage den operative puls" på enhederne. Begge enheder Skagen og Skrydstrup bestod evalueringen og kunne herefter klarmeldes til FTK. Vedbæk ESK500 fik
som den sidste af KVG enheder tilført NADGE UPDATE udstyr. Udstyret blev installeret i perioden 31. juli 2000 til 4. december 2000.
MIO (Manuel Input Operation)
KS Skovfoged
VAROP R. Larsen
1972
AIDA, TOSCA og CARMEN.
NADGE var et rigtig godt system , men der var en del mangler, som følge af nedskæring af budgettet. Der manglede bl.a. et display system, som kunne skaffe de relevante oplysninger
, der var nødvendige for beslutningsproces i en aktuel situation , der skulle foretages af chefen for Flyvertaktisk Kommando og de overordnede chefer. Systemet blev udviklet og leveret af Regnecentralen og var baseret på en RC 4000 computer,
det fik navnet "Air Defence Display ADOC" forkortet til AIDA. Som erstatning for toter og tavler på væggene med status om radarstationer, vejr,
fly og m. a. blev der udviklet og leveret et informationssystem, der var simpelt, effektivt og blev en formidabel succes , navnet var "Tote System Assisted" forkortet TOSCA og bestod af små TV skærme og kanalvælgere. Systemet
blev leveret af Christian Rovsing og var baseret på et antal DATASAAB mini-computere. Næst skridt var udvikling af et Tactical Air Control System, hvorved det var muligt
at afvikle flaskehalse opstået, når mange missioner skulle planlægges og afvikles i en hurtig rækkefølge, projektet fik navnet CARMEN, men fik desværre ikke lang levetid, idet SHAPE samtidig var i
fuld gang med at planlægge et tilsvarende system ACE TACS, der skulle vise sig at være så dyrt, at ingen NATO lande ville godkende det, så projektet "døde" , det same gjorde CARMEN i 1974. Men ideer, tanker og arbejde
blev videreført i det nye Allied Command Baltic Approaches ,Command,Control and Informationssystem ACBA CCIS.
E-3A Sentry. Her på Karup
NAEGIS
NATO AIRBORNE EARLY WARNING GROUND ENVIROMENT INTEGRATION SEGMENT (NAEGIS). Ved Kontrol-
og Varslingsgruppens (KVG) oprettelse i 1975 blev OC500 operationer videreført under betegnelsen KVG Operationscentral (KVG-OCT). Den 1. februar 1978 nedlagdes KVG-OCT, og i stedet blev Eskadrille 500 (ESK500) oprettet som selvstændig enhed, der
fik ansvaret for både SOC og Control and Reporting Centre (CRC) funktionen. I efteråret 1983 var NAEGIS installationen (NATO Airborne Early Warning Ground Environment Integration Segment) ved ESK602 i Skrydstrup tilendebragt, og en tilsvarende
ombygning af ESK500 kunne derfor gå i gang. I sommeren 1985 blev udstyret godkendt til operativt brug, så eskadrillen nu var i stand til at udveksle data med NATOs
flåde af E-3A Sentry fly. Den 1. december 1986 blev SOC-funktionen udskilt fra ESK500 og oprettet som selvstændig tjeneste under Chefen for Kontrol- og Varslingsgruppens Operationsafdeling. SOC funktionen blev placeret i bunkerens underetage og
fik indledningsvis kaldesignalet Buckingham, der senere ændredes til Canvas. Organisationen holdt frem til den 1. oktober 1994, hvor SOC Vedbæk blev nedlagt som følge af en ny NATO kommandostruktur. I stedet oprettedes Interim Combined Air
Operations Centre 1 (ICAOC 1) i Bunker 7 i øvelsesterrænet i Finderup nær Viborg.
ALTERNATE DEFENSIVE OPERATIONS (ADO). Alternate Defensive Operations (ADO), som blev
indviet den 1. november 1995 og indrettet i det gamle SOC Vedbæk operationsrum. ADO var underlagt Chefen for KVG Operationsafdeling og skulle kun oprettes efter ordre fra Chef FTK, som et nationalt ”backup” for de defensive operationer i
ICAOC 1. I slutningen af april 2002 besluttede FTK, at ADO funktionen også kunne udføres fra CRP Skagen, CRC Skrydstrup og FTK Situationsrum med CAOC1 faste danske personel. Som konsekvens heraf ophørte i efteråret 2003 tilkaldevagtsordningen
for Duty Controllere ved ADO Vedbæk.
Polsk besøg
PARTNERSKAB FOR FRED. Inden for rammerne af ”Partnerskab for Fred” blev der
den 24. september 1997 oprettet en venskabsaftale mellem ESK500, den tyske Radarführungsabteilung 16 i Cölpin og den polske 28 Bataljon Radiotechniczny Gryfice syd for Stettin. I september 1998 gennemførte disse tre enheder for første
gang en fælles luftforsvarsøvelse i Østersøområdet.
LUKNING AF VEDBÆK. Forsvarsaftalen af 25. maj 1999 fastlagde oprettelse af en to-centerstruktur
indenfor K&Vtjenesten, og den 1. juli 2003 oprettedes Kontrol- og Luftforsvarscenter Øst (KLC-Ø) i Vedbæk. I KLC-Ø struktur indgik tillige HAWK Afdeling Øst fra Flyvestation Skalstrup. Denne struktur fik kun en kort levetid,
idet Forsvarsaftalen af 10. juni 2004 fastsatte, at det fremtidige K&V-system skulle bestå af én stationær og én mobil kontrol- og varslingsenhed. Begge enheder skulle være beliggende i Karup. Den 1. januar 2005 overgik KLC-Ø til kun at operere i dagtimerne, idet Kontrol- og Luftforsvarscenter Vest (KLC-V) i Karup blev tilført personelressourcer til etablering af et syvende vagthold til
varetagelse af det kontinuerlige kontrol- og varslingsberedskab. Den 30. september 2005 blev sidste arbejdsdag i Vedbæk, idet enheden lukkede for operationer kl. 1523. " Gamle venner er som stjerner, man ser dem ikke altid, men de er der"
Chefer for Flyverdetachement 500, Vedbæk. 1959-61
OL B.O. Sandquist 1961-62 OL E. Rostrup 1962-64
OL W. Lonsdale 1964-66 OL B.O. Sandquist 1966-70
OL E. Rostrup Chefer for Operationscentral 500, Vedbæk
1970 OL E. Rostrup 1970-73
OL H. Høy-Hansen 1973-75 OL R.S. Hansen Chefer for Kontrol- og Varslingsgruppens Operationscentral, Vedbæk. 1975-78 Chefen for Kontrol- og Varslingsgruppen. Chefer for Kontrol- og Varslingsgruppen. 1975-75
OB O. Grue 1975-78 OB C. Bonde 1978-79
OB B.V. Larsen 1979-83 OB F. Tingleff 1963-86
OB K. Skydsbjerg 1986-87 OB V.D. Nielsen 1987-90
OB E. Skriver 1990-95 OB H. G. Hansen 1995-97
OB P.O. Gjelten 1997-00 OB E. Lyngby 2000-01
OB H.R. Dam Chefer for Eskadrille 500, Vedbæk. 1978-79 MJ J.M.B. Jørgensen 1979-83
MJ H.A.Schrøder 1983-85 MJ H. Nielsen 1985-86
MJ K.C. Whitt 1986-87 MJ P.O. Gjelten 1987-
90 MJ E. Nielsen 1990-91 Kaptajn N. H. Arvedsen 1991-93 MJ B. B. Skov 1993-95 MJ J. Fusager 1995-97 MJ S. Kristensen 1997-98 MJ N.U. Rothmann
1998-99 MJ J. L. Sørensen 1999-01
MJ H. P. H. Michaelsen 2001-03 MJ H. Lund Herefter blev enheden til CRC/KLCØST med MJ C. Elbert som chef indtil NOV 2005.
|
|
 |
|
|
|