AMES-14 med IFF antenne installeret.
Der blev gennem de kommende år udført modifikationer, der forbedrede kontrol- og varslingssystemet bl.a. nye højdefindere, varslingsradarer
og det elektroniske identifikationssystem (IFFSIF). Nye radarstationer blev opført og nogle blev lukket.
Med lukningen af GCI Værløse og GCI Karup
blev AMES radarerne skubbet i baggrunden. Men i 1961 og 1962 blev der oprettet 2 radarenheder baseret på de gamle AMES radarer fra henholdsvis Karup og Værløse, de var gjort mobile af Flyvermaterielkommandoen, der indbyggede dem i 10 vogne
trukket af Federal truck, De fik betegnelsen Flyverdetachement 623 (opstillet på flyvestation Skrydstrup) i 1962 og Flyverdetachement 624 (opstillet på Flyverdetachement Skovhuse) i 1961.
Der var planer om at flytte/opstille stationerne rundt i landet, men det det blev aldrig prøvet.
Det var måske grundet de mange vogne, der skulle bruges og trækkes rundt i skiftende terræn,
men det værste var, at stationerne ikke virkede operativt. De blev anvendt som træning og uddannelse på deres faste stationer og fik kun et par års levetid, inden de blev skrottet i 1963-64. Dermed sluttede AMES perioden i Danmark.
Tekst og billeder er fra: Wipedi og "Fra ASTA til Skylight og Gotham " af Finn Westergaard og "Luftforsvarets Grå
Eminence" af H.A.Schrøder"