NIKE ankom Danmark

Den 2. juni 1958 havde Folketingets Finansudvalg bevilliget 30 mio. kr. til anlæg af NIKE-batterierne.

Den 15. juni formeredes den første danske luftværnsraketenhed ved 10 Luftværnsafdeling under Sjællandske Luftværnsregiment med stab, stabsbatteri og 4 raketbatterier, der den 28. juli samme år rykkede ud i de nye stillinger som allerede var under opførelse omkring København.

I august ankom materiellet fra USA, det blev sejlet til Århus og transporteret med jernbane til Københavns Godsbanegård.

Årsagen til, at materiellet skulle losses i Århus, var, at Forsvarsministeriet havde meddelt, at man ikke ville lade det svære NIKE materiel losse i København, idet man frygtede, at der her skulle finde kommunistisk inspirerede demonstrationer sted. Losningen skulle så foretages en uges tid før den russiske regeringschef Nikita Khrusjtjov besøgte landet, og det kunne ventes, at Khrusjtjovs danske sympatisører ville benytte lejligheden til at tilkendegive deres modstand mod den amerikanske rakethjælp.

Det blev derfor besluttet, at de ca. 12.000 tons materiel efter losningen skulle køres med jernbane via Storebælt.  I Århus forstod mange ikke den lange omvej for at undgå demonstrationer. En jernbanevogn kunne tage 12-15 tons, så der skulle anvendes næste 1000 vogne, det ville tage meget af DSB´s kapacitet både på banerne og ved Storebælt.  

Havnearbejderne i Århus var meget imod at losse materiellet, og de udtalte, at de ikke ville have noget med de raketter at gøre. Resultatet blev imidlertid, at fagforeningen sagde god for losningen, og for ikke at få karantæne i 5 uger gik havnearbejderne i gang med losningen.                              

| Svar

Nyeste kommentarer

21.07 | 22:18

Hej jeg var med til at oprette ESK 534 Hawk fra dag 1 ved flyvestation Sigerslev . Jeg flyttede også med til flyvestation Karup . Vh palle s Nielsen .

16.07 | 06:30

Hej Arne. Tak for din mail. Altid velkommen på arkivet. Husk også vores anden hjemmeside klghis.com. Venlig hilsen

15.07 | 17:55

Hej
Navn Arne Ditlevsen. Jeg var konstabel i 534 fra 1. november 1963 til 31. Juli 1966. Jeg var i IFC og var ttr og mtr operatør.
En god tid.

14.07 | 07:08

Hej Torben. Det er iorden og jeg regner med, at du markerer billederne med "LUFTVET". Venlig hilsen